Archive

Wednesday, July 12, 2023

شرح مختصری از زندگی و مبارزات رحیم رشیدی (آقای کورد)



رحیم رشیدی یا آقای کورد در سال 1978 در روستای مرخوز از توابع شهرستان سقز به دنیا آمد. در سال 1996 بە عنوان پیشمرگ کوردستان مبارزات علنی خود را شروع کرد. وی به زبان های کوردی، فارسی، سوئدی و انگلیسی مسلط است.
در سال 1996 بە عنوان گویندەو نویسندە در رادیو صدای کوردستان و روزنامه کوردستان شروع به کار کرد.
در سال 2004 در سوئد، عضو هیئت تحریریه مجله ''رێژوان'' بود که به زبان های سوئدی و کردی منتشر می شد.
او علاوه بر ده ها مقاله ادبی، سیاسی و اجتماعی، چهار کتاب با عنوان «در آفریقا همیشه وسط تابستان است، اصول اساسی دولت دموکراتیک، مبارزات مدنی و مسالمت آمیز، حقوق زنان حقوق بشر» ترجمه کرده است.
رشیدی از سال 2006 تا 2010 به عنوان عضو هیئت مدیره و سردبیر تلویزیون تیشک (Tishk) مستقر در پاریس، با صدها شخصیت کورد، ایرانی و خارجی مصاحبە و گفتگو داشتە است.
مستر کورد از سال 2010 با سازمانهای حقوق بشر کورد و شورای رهبری حقوق بشر در آمریکا همکاری کردە است. او در تالیف کتابی با عنوان «گفتمان های اجتماعی معاصر ایران»، با عنوان «کوردها چه می خواهند و چرا سرکوب می شوند» شرکت کردە است و این کتاب با زبان های فارسی و انگلیسی منتشر شده است.
او با ده ها روزنامه محلی، منطقه ای و بین المللی، رادیو و تلویزیون درباره مسائل سیاسی، تاریخی و اجتماعی مصاحبه کرده است.
اکنون اقای کورد عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران سوئد، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، مرکز روزنامه‌نگاران خارجی وزارت خارجه آمریکا و عضو هیئت مدیره پلاتفورم روزنامه‌نگاران خارجی در ایالات متحده است.
رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ سال 2018 به رحیم رشیدی لقب ''آقای کورد'' اعطا کرد و بعدها به دلیل نفوذ این عنوان، روزنامه معروف ''واشنگتن فری بیکن'' او را به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد.
خبرگزاری باس در ژوئن 2019 درباره رحیم رشیدی نوشتە است:
رحیم رشیدی یکی از فعال‌ترین و وفادارترین روزنامه‌نگاران کورد است کە چندین سال است در اروپا و آمریکا زندگی می‌کند. او هموارە در مورد مسائل کوردستان و خاورمیانە بسیار فعال بودە است و دە ها دوست برای پشتیبانی از کوردستان و جبنش دموکراسی خواهی در خاورمیانە پیدا کردە است. رشیدی در میان ملت خود به فردی محبوب تبدیل شده است و چنین افرادی در بین ملت و کشور خود مایەی افتخار و سرافرازی هستند. تاریخ در مورد چنین افرادی به خوبی می نویسد و قضاوت می کند.»
آقای کورد هم اکنون مسئولیت دفاتر تلویزین های کوردستان 24، کوردستان تی ڤی و زاگروس عربی را بر عهده دارد. رشیدی همچنین یکی از اعضای فعال موسسه گولد برای امور استراتژیک بین المللی و مشاور چند نهاد و موسسه در واشنگتن است.
رحیم رشیدی همچنین نمایندگی کنفدراسیون دیاسپورای کوردستان در امریکا و کانادا را بر عهدە دارد.

#مستر_کورد

#رحیم_رشیدی

No comments: