Archive

Friday, June 14, 2013

تظاهرات ایرانیان خارج از کشور در واشنگتن



رحیم رشیدی/ واشنگتن

روز جمعە تاریخ ١٤ ژوئن ٢٠١٣، مصادف با ٢٤ خرداد ٩٢، هم زمان با شروع انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان شوراهای شهر و روستا در ایران، شماری از تشکل های ایرانیان خارج از کشور که در زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، زنان و حقوق بشری فعالیت دارند، ایرانیان حومە واشنگتن را به انجام تظاهراتی در روز جمعه و در مقابل دفتر محافظ منافع رژیم ایران در آمریکا فراخوانده بودند.
این تظاهرات، ساعت یک بعد از ظهر شروع شد کە در ان جمعی از ایرانیان مخالف رژیم شرکت کردە بودند و عکس برخی از زندانیان سیاسی و مدنی داخل زندان های جمهوری اسلامی را با خود حمل می کردند و خواستار ازادی و لغو حکم اعدام انها بودند.
تظاهرات کنندگان افرادی کە برای رای دادن وارد ساختمان "دفتر محافظ منافع ایران" می شدند را مورد انتقاد شدید قرار می دادند و مدام این شعار را تکرار می کردند: "رای ما سرنگونی است".
شیرین نریمان، دکتر کریم عبدیان و ماریا روحالی در زمینە نقض ازادی های مدنی و سیاسی و سرکوب شهروندان و ملیت های ایرانی از طرف جمهوری اسلامی، بە ایراد سخنرانی پرداختند و این انتخابات را فرمایشی و غیر دمکراتیک قلمداد نمودند.
شایان توجە است کە زنان و دخترانی کە برای رای دادن امدە بودند چند دقیقەای جلو شیشەهای ساختمان رای گیری مشغول امادە کردن روسری و پوشش اسلامی می شدند و بعد از رای دادن و خارج شدن از ساختمان، بلافاصلە روسری ها را بر می داشتند.
یکی از انها کە نخواست نامش فاش شود بە من گفت: "...بە ایران رفت و امد دارم و نمی خواهم برایم مشکلی ایجاد شود، یا خانوادەام تحت فشار قرار گیرند. من بە جمهوری اسلامی هیچ گونە اعتقاد و باوری ندارم...".
پیش از این، برخی از نهادهای بین‌المللی و مقامات خارجی کشورهای غربی، انتقاد کرده بودند که رأی‌دهندگان ایرانی تنها اجازه دارند به کسانی رأی دهند که شورای نگهبان صلاحیت انها را تائید کرده است و این روش را غیر دموکراتیک دانسته بودند.
این نهادها جلوگیری از حضور ناظران بین‌المللی در انتخابات، محدودیت خبررسانی رسانه‌های داخلی و خارجی و فشار بر منتقدان و مخالفان رژیم  را نیز مورد انتقاد قرار داده بودند.
جالب توجە است کە بخش فارسی و روسی صدای امریکا برای تهیە گزارش و مصاحبە با مخالفین و موافقین بایکوت و شرکت در انتخابات در محل حضور داشتند.











































No comments: