Archive

Monday, January 15, 2007

کاک ساقی هێژا!

سڵاوو رێز!
به بۆنه‌ی یادی چواره‌مین ساڵوه‌گه‌ری دامه‌زراندن‌و به‌رێوه‌بردنی ماڵپه‌ڕی "کڵاورۆژنه" پیرۆزبایی گه‌رمی خۆمتان ئاڕاسته ده‌که‌م.
ئاواته خوازم، ئێوه سڵامه‌ت‌و" كڵاوورۆژنه"ش وه‌کوو درگایه‌کی کراوه بۆ خزمه‌تی زمان، رۆشبیری، گه‌شه‌پێدانی ئازادی بیروڕای کورد، وه‌کوو هه‌میشه کراوه‌و چالاک بێت.
له‌گه‌ل جوانترین ئاواته‌کانم بۆ ئێوه
ره‌حیم ره‌شیدی
پاریس
15 01 2007
www.klawrojna.com

Friday, January 12, 2007

موحه‌ممه‌د داینی

ئه‌ندامی په‌ڕلمانی عێراق له سه‌ر لیستی سونه:

ناوبراو فه‌یله‌قی سه‌ربازی "مه‌که" له باشوری عێراق به‌وه‌ تاوانبار کرد که ئاڵۆزی بۆ وڵاتی عێراق دروست ده‌کات.

ئه‌م قسانه‌ی موحه‌ممه‌د داینی رۆژی دووشه‌مه رێکه‌وتی 08 01 2007 له رۆژنامه‌‌ی "ئه‌لوه‌تن"ی سعودی بڵاوکراوه‌ته‌وه.

له درێژه‌ی ئه‌و دیداره‌دا موحه‌ممه‌د داینی ده‌ڵێت: " ئه‌و هێزه که له 8هه‌زار سه‌رباز پێک هاتووه، سه‌ربازگه‌یه‌کیان له شاری سه‌ماوه له باشوری عێراق له "سه‌حرای نه‌خیب" له نزیک سنووری سعودیه بۆ ساز کراوه.

ناوبراو له درێژه‌دا ده‌ڵێت: " ده‌زگا سیخوری‌یه‌کانی ئێران، به شێوه‌یه‌کی به‌ربڵاوو ده‌ستیان به‌سه‌ر دام‌و ده‌زگا گرینگه‌کانی عێراق‌دا ، بۆ وێنه‌‌، وه‌زاره‌تی ناوخۆ، وه‌زاره‌تی به‌رگری، گواستنه‌وه، نه‌وت‌و ته‌ندروستی گرتووه.

ئه‌و په‌رلمانتاره عێراقی‌یه‌ له درێژه‌دا ده‌ڵێت: " داگیر کردنی عێراق له لایه‌ن ئێرانی‌‌یه‌کانه‌وه، زۆر له داگیر کاری ئه‌مریکایه‌کان مه‌رترسی‌دارتره، چوونکا ئێران گه‌ره‌کیه‌تی له رێگای خه‌لیجه‌وه ، ئیمپراتوریه‌تی فارس دامه‌زرێنێت.

هه‌روه‌ها ناوبراو ئێرانی به‌وه‌ش تاوانبار کرد ده‌ستی به‌سه‌ر کێڵگه‌ نه‌وتی‌یه‌کانی "مه‌جنون"دا گرتووه که یه‌کێک له گه‌وره‌ترین چاڵاوه نه‌وتی‌یه‌کانی عێراقه.

Friday, January 5, 2007

دیارت نیه ئازیز

که به دیار تۆوه داده‌نیشم، که چاو له چاوه ڕه‌شه‌کانت هه‌‌ڵده‌پێکم، به خۆم نیه ده‌رۆم، به‌ره‌و زه‌ریای بێ پایانی خه‌یال.

زۆر جاران زیز ئه‌بیت‌و به‌قه‌ڵسی لێم ده‌پرسی، ماوم؟ من بیر له نیگاکانی تۆ ئه‌که‌مه‌وه، بیر له سوبه‌ینه‌یه‌کی پڕ له مێهره‌بانی‌و ئاسووده‌یی، که‌واته ماوم، ماوم بۆ تۆ، به‌ڵام تۆش بێئاگا له خه‌یاڵی من...

بیر له‌وه‌ ده‌که‌مه‌وه ده‌سته‌ بچووکه‌کانت، به‌ڵام گه‌رم‌و گوڕ، له نێو ده‌سته ته‌زیوه‌کانم‌دا بشارمه‌وه‌و سه‌رمه‌ست‌و پڕ له هیوا شان به ‌شانی یه‌کتر بۆ پێشه‌وه بۆ مه‌کانێکی سارێژ له بێ ده‌نگی هه‌نگاو هه‌لگرین. چی ئه‌بێت ده‌نگی ماچی ئێمه بێده‌نگی مه‌کانێک بشکێنێت؟ چی ئه‌بێت که من له ئامێزت گرم‌و ئێمه گه‌رمی گه‌رم بین، هێنده گه‌رم که بتوێینه‌وه...

ته‌نها ئه‌ونده ده‌زانم، تۆ هه‌موو رۆژێک چاو له ڕووپه‌ڕی کتێبه‌کانت ده‌خشێنیت، په‌نجه شووشه‌یکانت له لێوارو سینگی تێنوس‌و په‌رتووکه‌کانت ده‌‌خزێنیت، هه‌موو هه‌وڵت، هه‌موو خه‌‌ون‌و خه‌مت ئه‌وه‌یه که له تاقیکاریه‌کانت‌ ده‌رچیت.

له‌ شارێکی قه‌ره‌بالغ، چاوه‌کانت وێلن، وێڵی دۆزینه‌وه‌ی ونبوویه‌ک. ونبوویه‌ک که له میژه خه‌ونه په‌مه‌یکانی له ئێواره‌یه‌کی سووتاودا له ژیر دیواره روخاوه‌کان‌دا لێ به‌جی ماوه.

نازانم، که چۆن ئه‌رۆیت بۆ زانستگا، به کام شه‌مه‌نده‌فه‌ر، به‌کام ئوتوبوس، یان ره‌نگه به پیاسه‌ کردن‌، به گوێ دانه جریوه جریوی بالنده‌کان‌و گوێ هه‌ڵخستن بۆ ده‌نگی ڕوباره‌کان، یان خۆ تێرامان‌و گوێ دانه ناله‌ی ئه‌وانه‌ی که شه‌وی ڕابردوو درۆزنانه ماچیان لێدزراوه، به‌ره‌و زانستگا هه‌نگاو ده‌نێیت؟

نازانم به کام فرۆکه بۆ شاره‌که‌ی خۆتان ده‌گه‌ریته‌وه؟

باوه‌ر بکه نازانم، ده‌نا دونیایه‌ک گولی سوورم بۆ ده‌ناردیت، گولی سوور

ئه‌گه‌ر خه‌یاڵ نه‌بێت، چی ئه‌توانێ ئه‌م مه‌ودایانه کورت کاته‌وه؟

ئازیزم، دیارت نیه‌‌و من له هه‌میشه ته‌نیاترم...

Monday, January 1, 2007

عێرا‌ق‌و ناوچه‌که پاش سه‌دام

رۆژی شه‌ممه، رێکه‌وتی 30 12 2006ی زایینی، هه‌واڵی له داردانی سه‌دام حوسێن، سه‌رۆکۆماری پێشووی وڵاتی عێراق، بڵاوو کرایه‌وه. دیکتاتۆرێک که ماوه‌ی نزیک به چوار ده‌ییه‌ ده‌سه‌ڵاتێکی ترسناکی له کۆمه‌ڵگای عیراق‌دا به‌رێوه برد.

بۆ تێگه‌یشتن له بنه‌ما‌کانی ده‌سه‌ڵاتی رژێمی عێراق، پێویسته ئاورێک له چۆنیه‌تی ژیان‌و گوزه‌رانی که‌سایه‌تی یه‌که‌می ئه‌م سیسته‌مه بده‌نیه‌وه، تاکوو باشتر له چۆنیه‌تی پێک هاتنی ئه‌م ده‌سه‌ڵاته تێبگه‌ین.

سه‌دام، ساڵی 1937 له گوندی "عوجه‌" سه‌ر به شاری تکریت له باشوری رۆژئاوای عێراق له بنه‌ماڵه‌یه‌کی هه‌ژارو ده‌ست کورت‌دا، به‌ر له‌وه‌ی چاو به دونیا هه‌لێنێت باوکی ده‌مرێت. دایکی سه‌دام شوو ده‌کاته‌‌وه‌، سه‌دام تاکوو ته‌مه‌نی 10 ساڵی، به سه‌ختی‌و دژواری ژیان‌و گوزه‌ران له‌گه‌ڵ باوه پیاره تێپه‌ڕ ده‌کات. ناوبراو سه‌رقالی شوانی، میوه‌ فرۆشی...هتد، ده‌بێت.

سه‌دام له وه‌ها کۆمه‌لگه‌و خیزانێک‌دا چاو به دونیا هه‌‌ڵدینێت‌و نه‌شوونما ده‌کات، که پێکهاته سه‌ره‌کیه‌کانی له‌سه‌ر هه‌ستی تۆڵه‌ کردنه‌وه، ده‌مارگرژی‌و دواکه‌وتوویی دامه‌زراوه. پێکهاته‌یه‌ک که به‌رده‌وام بێ ره‌حمی، تاوان‌‌و توندوتیژی به جۆرێک له ئازایه‌تی‌و ته‌نانه‌ت قاره‌مانه‌تی پێناسه ده‌کات.

سه‌دام له ته‌مه‌نی 10 ساڵی‌دا ده‌چێته شاری به‌غداد؛ ناوبراو له‌وه شاره له لای خاڵۆی که ئه‌فسه‌رێکی ده‌رکراوی ئه‌وکاتی سپای ئێراق بووه، ده‌گیرسێته‌وه. "خیره‌وڵا تلفاح" بیری ناسیونالیستی توندره‌وانه‌ی هه‌‌بووه‌، به‌رده‌دام ده‌رسی خوشکه‌زاکه‌ی داده‌دات که نه‌ته‌وه‌ی عه‌ره‌ب باشترین‌و پیرۆزترین نه‌ته‌وه‌ی دونیایه.
له راستی‌دا خاڵۆی سه‌دام که کاتی خۆی به هۆی ره‌فتاری شه‌ڕانگێزانه‌و بیرو بۆچوونی توند ئاژۆیانه‌ی ناسیونالیستی عه‌ره‌بی له سوپا دور خراوه‌ته‌وه، ناوبراو به‌وجۆره په‌روه‌رده ده‌کات که بۆ خۆی که‌یفی لێیه‌تی‌، هاوکات سه‌دام وه‌به‌ر خوێندن ده‌نرێت. به‌ڵام باس له‌وه ده‌کرێت سه‌دام سه‌ره‌ڕای ئه‌وه‌ی خاوه‌نی هۆش‌و زه‌ینێکی باش بووه، ئۆگریه‌کی ئه‌وتۆی به خوێندن‌و فێر بوون له خۆ نیشان نه‌داوه‌.
له قوتابخانه زۆرتر وه‌کوو که‌سێکی شه‌‌ڕڵاتان‌و زۆربێژ ده‌رکه‌وتووه. له ته‌مه‌نی نزیک 20 سالی‌دا مافی ئه‌ندامه‌تی له له‌قی عێراقی، حیزبی ناسیونالیستی عه‌ره‌ب، وه‌رده‌گرێت. ئاشکرایه که سه‌دام، به‌م که‌سایه‌تی، تێڕوانین‌و جیهان بینیه‌وه ده‌بێته‌ ئه‌ندامی حیزبێک که بنه‌ماکانی له‌سه‌ر سڕینه‌وه‌ی ئه‌وانی دیکه بونیاد نراووه. که‌سایه‌تێک که خوازیاره ڕۆلی سه‌ڵاحه‌دینی ئه‌یووبی له مێژووی عه‌ره‌ب‌دا بله‌یزێت‌. سه‌لاحه‌دین که له سالی 1138 قودسی له چه‌نگی خاچ په‌ره‌سته‌کان رزگار کرد.

هه‌لبه‌ته ده‌بێت ئه‌وه‌شمان له بیر بێت له نیوه‌ی یه‌که‌می سه‌ده‌ی بیسته‌م‌دا، خه‌باتی دژی داگیرکاری سه‌رتاپای عێراقی داگرتبوو. ئه‌م‌، خه‌باته له باکوره‌وه له لایه‌ن شێعه‌کانه‌وه به پشتیوانی‌و رێنوێنی ئه‌وکاتی ئێران، له به‌غداد، لێبڕال، دێموکرات‌و کۆمونیسته‌کان بۆ پێشه‌وه‌یان ده‌برد؛ له باشوری رۆژئاواشه‌وه که سنوووری سوریه‌ی ده‌گرته‌‌وه، ناسیونالیسته توند ئاژۆکان‌و پان عه‌ره‌بیسمه‌کان خه‌باته‌که‌‌یان به‌رێوه ده‌برد که تکریت ناوه‌نده‌که‌ی بوو.

ئاشکرایه که شۆرشی دژی پاشایه‌تی له ساڵی 1958دا، به رێبه‌رایه‌تی عه‌بدوکه‌ریم قاسم، تاکوو ڕاده‌یه‌ک ده‌روازه‌کانی وڵاتی عێراقی به‌ره‌وو کراوه‌یی برد. له‌ وه‌ها هه‌ڵومه‌رجێكدا سه‌دام له‌گه‌ل تاقمێکی توندوتیژخوازی عێراقی به دژی حکومه‌تی قاسم چالاکی ده‌کات. به‌ڵام ئه‌م تاقمه سه‌رکه‌وتنێکی ئه‌و تۆ به‌ده‌ست ناهێنن‌و له ئاکام‌دا سه‌دام له رێگای سوریه‌وه به‌ره‌و میسر ولاتی عێراق له ساڵی 1959دا به‌جێدێڵێت.

ساڵی 1963 له بارودۆخێکی ئاڵۆزوو خوێناوی‌دا ده‌سه‌ڵاتی عه‌بدولکه‌ریم قاسم کۆتایی پێ ده‌هێنرێت. له‌م سه‌روبه‌نده‌دا سه‌دام حوسێن کونترۆڵی کاروباری ده‌زگای ئاسایشی به‌عس به‌ده‌سته‌وه ده‌گرێت. له هه‌مان ساڵدا، حیزبی به‌عس به هۆی کرداری شه‌رانگێزانه‌و توندوتیژی له ڕاده‌به‌ده‌ر، له ده‌سه‌ڵات دوور ده‌خه‌رێته‌وه. به‌ڵام حیزبی به‌عس بۆ گه‌یشتن به ده‌سه‌ڵات له تێکۆشان به‌رده‌وام ده‌بێت‌، تاکوو ئه‌حمه‌د حه‌سه‌ن بکر، هاورێ‌و خزمی نزیکی سه‌دام، له سالی 1968دا له رێگای کودتاوه ده‌سه‌ڵاتی ته‌واوی به‌ده‌سته‌وه گرت. ئیدی سه‌دام له رێگای توندوتیژی بێ وێنه‌وه ، تا راده‌یه‌ک عێراق که به وڵاتی کودتا ده‌ناسرا، ئارام کرده‌وه.

سه‌دام ساڵی 1979 له رێگای کودتاوه، ئه‌حمه‌د حه‌سه‌ن بکری خزم‌و هاورێی نزیکی وه‌لا نا، ده‌سه‌ڵاتی ته‌واوی کاروباری عێراقی به‌ده‌سته‌وه گرت. ناوبراو وه‌کوو که‌سایه‌تێکی به‌رزه‌ فڕو خۆبه‌زل زان خۆی به رێبه‌ری "ئۆمه‌تی عه‌ره‌ب" ده‌دایه قه‌ڵه‌م‌و باجی له ولاتانی عه‌ره‌بی ده‌ویست.
له‌م سه‌روبه‌نده‌دا، به هۆی زێده خوازی سه‌دام، هه‌روه‌ها هه‌ستی شه‌رانگێزانه‌ی ئاخونده‌کانی ئێران بۆ ناردنه‌ ده‌ره‌وه‌ی شۆرشی ئیسلامی‌...هتد، شه‌رێکی مالوێرانکه‌رو کۆنه‌په‌ره‌ستانه بۆ ماوه‌‌ی 8 سال له نێوان ئه‌م دوو وڵاته‌د اله ئارادا بوو، که ئاکامه‌که‌ی پتر له یه‌ک میلیۆن کوشته‌، نوقستان‌و به سه‌دان میلیۆن دۆلار زیانی ماڵی بۆ خه‌ڵکی هه‌ژارو بێ ده‌ره‌تانی هه‌ر دوو وڵات به دواوه بوو.
شه‌‌ڕێک که کۆتایی پێهاتنی بۆ ئێران، وه‌کوو خواردنه‌وه‌ی جامی ژه‌هر بۆ خومه‌ینی بوو.

پاشان ڕژیمی به‌عس بۆ قه‌ره‌بوو کردنه‌وه‌ی زیانه‌کانی شه‌ڕی 8ساڵه له گه‌ل ئێران، ساڵی 1990ی زایینی، په‌ڵاماری وڵاتی کویه‌تی عه‌ره‌ب نشینی دراوسێی دا، په‌ڵامارێک که سه‌راتاکانی کۆتایی پێهاتنی ده‌سه‌ڵاتی رژیمی به‌عس له عیراق بوو. چوونکا رۆژئاوا ئیزنی نه‌ده‌دا سه‌دام کۆنترۆلی ناوچه‌یه‌کی نه‌وت خێزی وه‌کوو کویه‌ت بخاته‌ ژێر رکێفی خۆیه‌وه، چوونکا دوایه عه‌ره‌بستانی سعودیش ده‌گیرا، به‌م جۆره به‌شێکی گرینگ له خه‌ونه‌کانی سه‌دام وه‌دی ده‌هات‌، چاره‌نووسی ئیسرائیلیش له‌م به‌ستێنه‌دا زۆر گرینگ ده‌هاته به‌ر لێکدانه‌وه‌و، پاراستنی وه‌زعیه‌تی ده‌وڵه‌تی جوله‌که حه‌یاتی بوو...

گومانی تێدا نیه که ڕووخانی خێراتری رژیمی به‌عس په‌یوه‌ندی به کرده‌وه‌ی 11ی سپتامبری 2001ی زایینی هه‌بوو که له لایه‌ن گروپی تیرۆریستی ئه‌لقاعیده‌وه کرایه سه‌ر وڵاته یه‌کگرتووه‌کانی ئه‌مریکا.

پاش ئه‌م هێرشانه ئه‌مریکا ترسی زۆری له‌وه هه‌بوو که ڕژیمی عێراق چه‌ک‌وچۆڵی ئه‌تۆمی‌و کوشتاری به‌کۆمه‌ڵ له ئیختیار گروپی ئه‌لقاعیده بنێت.
هه‌ر بۆیه ئه‌مریکا به پێی ناسینێک که له سه‌دام‌و سیسته‌می به‌عس هه‌یبوو، زۆری هه‌وڵدا که سه‌دام له ده‌سه‌ڵات دوور خاته‌وه، یان به‌جۆرێک له‌جۆره‌کان له‌گه‌ڵی رێک بکه‌وێت.

به‌ڵام ئه‌م هه‌وڵانه سه‌ری نه‌گرت، چوونکا سه‌دام خوازیاری قاره‌مانه‌تی هه‌رچی پتر له دونیای عه‌ره‌ب‌‌دا بوو، ته‌نانه‌ت ده‌یویست جێگای رێبه‌رانی گه‌وره‌ی عه‌ره‌ب، بۆ وێنه جه‌ماڵ عه‌بدولناسر بگرێته‌وه که ساڵی 1952 وێرای کۆتایی هێنان به ده‌سه‌ڵاتی کۆلۆنالیزمی بریتانیا له میسر، کاناڵی سوئێزی نه‌ته‌وه‌یی کرد.

سه‌دام داهاتی گشتیی وڵاتی به قورگی "فیدائیان سه‌دام"و "گاردی سه‌رۆککۆماری"و گروپه‌کانی دیکه‌ی گرێدراو به خۆی ده‌کرد، پێی وابوو که پاش هێرشه‌کانی 2003ی زایینی، سوپاسی ئه‌مریکا‌و هاوپه‌یمانه‌کانیان تێک ده‌شکێنێت‌و له ئاکام‌دا ئه‌و ڕۆله‌ی که پێویسته له دونیایی عه‌ره‌ب‌دا، دژ به ئیسرائیل‌ ده‌یگێریت.

به باوه‌ڕی من ئه‌گه‌ر وڵاتانی قازانج خوازی وه‌کوو فرانسه، ئالمان‌و..هتد، سه‌دامیان له روونه‌دانی شه‌ڕ دلنیا ده‌کرده‌وه، ئه‌وا ڕاوێژکاران‌و هاوڕێیانی سه‌دامیش هه‌رچی پتر ئه‌م سه‌رۆکه لووت به‌رزه‌یان چه‌واشه ده‌کرد‌و مزگێنی ئه‌ویان ده‌دایه که له‌گه‌ل روودانی شه‌ڕ به میلیۆنان لاوی عه‌ره‌ب دینه سه‌ر شه‌قامه‌کانی وڵاتانی عه‌ره‌بی‌و له ئاکام‌دا شه‌ڕی کوفرو ئیسلام ساز ده‌بێت...

سه‌دام که بیری عه‌ره‌ب خوازی خۆی له دامه‌زرێنه‌رانی به‌عس واته، میشل ئه‌فله‌ق، سه‌لاح بیتار وه‌رگرتبوو، سه‌رمه‌ست‌و له خۆبایی ئاماده‌ی بردنه‌وه‌ی ئه‌م شه‌ره بوو. به‌لام هیچیان ده‌ست نه‌که‌وت.

سه‌دام پاش شه‌ڕی 2003 تاکوو 15ی دسامبری ئه‌و ساڵه وون بوو، گوایه رێبه‌رایه‌تی شۆرشی به‌رگری عیڕاق ده‌کرد!
دادگایی کردنی سه‌دام‌و به‌شێک له سه‌رانی دیکه‌ی به‌عس له 19ی ئوکتوبری سالی 2005ی زایینی، که ماوه‌ی نزیک به یه‌ک ساڵی خایاند، پاشان به هۆی تاوانی "دجێل" که له 60کیلۆمیتری شاری به‌غداد هه‌ڵکه‌وتووه ، سه‌دام له ساڵی 1982دا نزیک به 150 که‌سی له قه‌ڵاچو کردن‌و به ده‌یان که‌سی له بێسه‌روشوێن کردن، به ئێعدام مه‌حکوم کرا.

ڕوون‌و ئاشکرایه، له دارا دانی سه‌دام، ئه‌ویش له رۆژی جێژنی قوربان‌دا که جێژنێکی گه‌وره‌و پیرۆزه بۆ موسولمانان‌، هاوکات به تاوانی کوشتاری خه‌ڵکی شێعه نشینی "دجێل" ،مانای تایبه‌تی هه‌یه‌.

چوونکا له ژێر رێبه‌ری‌و فه‌رمانی سه‌دام‌دا، به ده‌یان تاوان‌و کوشتاری زۆر گه‌وره‌تر له تاوانی "دجێل" به‌رێوه‌ چووه. ئه‌نفاڵی 182هه‌زار کوردو شیمیایی باران کردنی هه‌ڵبجه‌و وێران کردنی پتر له 4000 هه‌زار گوندی کوردستان نموونه‌ی به‌رچاوی ئه‌م پاکتاوکردن‌و قڕ کردنانه‌ن که به پێی بڕیارنامه‌ نێونه‌ته‌‌وه‌یه‌کانیش به تاوانی گه‌وره‌و پاکتاوکردنی ره‌گه‌زی دێنه‌ ئه‌ژمار.

وا بیر ده‌که‌مه‌وه که له دار دانی سه‌دام وه‌کوو نوێنه‌ری ناسیونالیزمی عه‌ره‌ب په‌یامه‌کی گرینگی له پشته‌وه‌یه‌. ئه‌م په‌یامه سه‌رکه‌وتنی هژمونی ئه‌مریکا له پرۆژه‌ی رۆژهه‌ڵاتی نێوه‌راستی گه‌وره‌ دایه.

ئێستا پرسیار ئه‌وه‌یه‌، ئایا به له دار دانی سه‌دام ئه‌و کولتووره کۆتایی دێت که رژیمی به‌عس له ماوه‌ی پتر له 3 ده‌ییه‌ ده‌سه‌ڵاتداری‌یه‌تی خۆی‌دا، له هه‌موو تان‌و پۆیه‌کانی کۆمه‌ڵگای عیراق‌دا کردویه‌تیه نه‌ریت‌و به قایمیی جێگیری کردووه؟!

سه‌دام له‌و جێگا که له دایک بوو، هه‌ر له‌و جیگا نێژرا، به‌لام جارێ به‌شێک له شه‌رانگێزی‌و توندووتیژی وی که به‌رهه‌می ده‌سه‌ڵاتی سه‌دام‌و سه‌دامیه‌کانه، له پانتایی عێراق‌دا حزوری هه‌یه.

ئێعدامی سه‌دام له‌و باره‌شه‌وه جێگای سه‌ره‌نجه که بزوتنه‌وه شۆرشگێرو دێمۆکراته‌کان پتر چاویان له ده‌ستی یارمه‌تی هێزی ده‌ره‌کی ده‌بێت، یا خۆ ده‌بێته هۆی گه‌شه‌ی هه‌ست‌و وه‌زه‌ی گۆرانی پتر به‌ره‌وه دێموکراسی‌و کۆمه‌ڵگه‌ی کراوه له عێراق‌و ناوچه‌که‌دا؟

وڵامی ئه‌م پرسیاره پتر په‌یوه‌ندی به ڕووداوه‌کانی دوارۆژه‌وه هه‌یه‌...

Friday, November 17, 2006

ئه‌مرۆ!

نم، نم باران ده‌چۆرێته‌ خوار، من‌و خۆم له به‌رده‌م په‌نجه‌ره‌ی ژوورێکی ته‌نیا‌دا له شارێک که جووتێ چاوی ئاشنای له‌خۆدا شاردۆته‌وه، له له‌نجه‌ولاره‌کانی رێژنه‌ی باران ده‌ڕوانین.

بۆنی گڵ، خشه‌ خشی ئه‌و گه‌ڵایانه‌ی به نابه‌دڵی بارگه‌‌و بنه‌ی سه‌فه‌رێکی نادیار تێکه‌وه ده‌پێچن‌، هه‌ست پێده‌کرێت، سه‌‌فه‌ر بۆ لای ته‌نیایی، سه‌فه‌ر بۆ شارێکی دوور، سه‌فه‌ر بۆ وڵاتێکی دوور، سه‌فه‌ر بۆ لای یار.

چ وه‌رزێکی پڕ ئازاره، ژیان، ئاهه‌نگی خه‌م لێده‌دات، نیگاکان ته‌می گومانیان لێنیشتووه، رۆحه‌کان نامۆ به‌یه‌کتر، دڵه‌کان خانه‌ی گومان‌و دڵ پیسی، ترپه‌کان، ترپه‌ی ترس‌و بێ هیوایی، ترپه‌ی داهاتنی تاریکی‌، ترپه‌ی ئێواره‌یه‌کی پڕ له درۆ، پڕ له دووری، پڕ له گومان، پڕ له دڵته‌نگی.

ئه‌مرؤ، ده‌با من لات بام، تۆ لێره‌بایت، ئێمه پێکه‌وه سه‌مامان کردبا، گۆرانیمان چڕیبا، حه‌سره‌تی باوشی تۆ، خه‌می ماچ، تاسه‌ی دووریت، دڵته‌نگی ئامێزو پیرۆزبایی‌و پێکه‌نین منیان له نێو بازنه‌یه‌کی داخراودا هێشتۆته‌وه.

ده‌زانم، تۆش ده‌زانیت، ژیان له‌زه‌ریای خه‌یاڵه‌کانی ئێمه‌دا ون‌ بووه، ئێمه‌ش ون بووین، ونی گه‌یشتن به یه‌ک، ونی خۆ شاردنه‌وه له نیگا ترسناکه‌کان، ونی ئه‌م حه‌یاو نه‌جابه‌ته.!

عه‌زیزی، عه‌زیزم، هه‌رچه‌نده تۆم نه‌دیت، بۆنم پێوه‌ نه‌کردیت، تاسه‌م لێت نه‌شکا، پێکه‌وه به ئێواره‌یه‌کی ئه‌م شاره‌دا گوزه‌رمان نه‌کرد‌و سه‌رمه‌ستانه، ماچمان له لێوه‌کانی یه‌کتر گرێ نه‌دا، به‌ڵام هه‌میشه له‌گه‌ڵما بوویت‌ له هه‌موو سات‌و کاتێک‌دا، له هه‌موو که‌لێن‌و که‌له‌به‌رێک‌دا
.
ئێستا، جانتای سه‌فه‌رم تێکه‌وه پێچاوه‌، به نابه‌دڵی ماڵئاوایی ده‌که‌م، پڕ حه‌سره‌ت ئاوڕ له پاش خۆم ده‌ده‌مه‌وه، نه‌ تاسه‌م شکاوه، نه گوێم پڕ بووه له ئاهه‌نگی ده‌نگت.

نه دیتووتم، نه دیتوومی، به‌ڵام حه‌زی ماچ، حه‌زی دیتنت، حه‌زی داهێنانی پرچه‌کانت، حه‌زی چاو لێداگرتنت، حه‌زی خۆشویستنت گه‌رم‌و گوڕو پڕ که‌فوکوڵه، وه‌کوو شه‌پۆل بۆ زه‌ریا، وه‌کوو تیشک بۆ خۆر، وه‌کوو سه‌وزایی بۆ به‌هار
...
ئاگات له خۆت بێت، بۆ من، بۆ خۆت، بۆ پیاسه‌ی ئێواره‌یه‌کی پڕ له ماچ

Wednesday, November 8, 2006

سه‌مای تاریکی

ئێو اره‌یه بۆنی تاریکی ده‌گاته به‌ر لوتم. سه‌رما به هه‌موو هێزی خۆیه‌وه به‌ردرگای پێگرتووین‌و وه‌کوو ئه‌وه‌ی قه‌رزی کۆنی لامان بێت ده‌ست له یه‌خه‌مان به‌رنادات.
دڵم به هیچ خۆش نابێت، هه‌واڵه‌كان بۆنی دابڕانیان لێدێت‌، بۆنی دوورکه‌وتنه‌وه‌و مه‌رگی له‌سه‌ره‌خۆ...

له کاتێکدا خۆم گرمۆڵه ده‌که‌م، ده‌سته‌کانم له‌به‌ر چۆکم هه‌ڵده‌پێکم، موبایله‌که‌م نوزه‌ی لێدێت، ناچارم ده‌ستی بده‌مێ‌و وڵام بده‌مه‌وه.
ره‌حیم،
چۆنیت، خاسیت؟
سوپاس باشم، خۆتان چۆنن؟
بببوره ئێوه؟
....
ده‌مێکه ته‌له‌فوونت بۆ ده‌که‌م، به‌لام هه‌ر وڵام ناده‌یته‌وه‌و سه‌رت قاڵه. ئه‌و هه‌مووه له‌گه‌ل کێدا ده‌په‌یڤیت؟،
راسته!
له‌گه‌ل چه‌ند دۆست‌و هاورێ‌دا قسه‌م ده‌کرد، به‌راستی هه‌واڵه‌کانی ئه‌م رۆژانه هیچ دڵم خۆش ناکه‌ن، له‌جاران پتر هه‌ست به ته‌نهایی ده‌که‌م...

له‌پڕ جل‌وبه‌رگه‌کانم له‌به‌ر ده‌که‌م‌، له مال ده‌رده‌که‌وم، به نێو تاریکی‌و گڤه‌ گڤی سه‌رماو سۆڵدا بێ ئاوڕدانه‌وه‌و دواکه‌وتن تێپه‌ر ده‌بم.

هه‌ست به دڵه ڕاوکه‌و نیگه‌رانیه‌کی زۆر ده‌که‌م، ده‌یبینم‌و نوقمی ئاوه‌دانی ده‌بم، هه‌زاران وشه‌ی نه‌وتراو که له ناخی خۆمدا هه‌ڵمگرتوون، به‌یان ناکرێن.

پاش چه‌ند چرکه دیسان ماندوو، ته‌نیا ده‌مێنمه‌وه. نیگای وه‌کوو تابلۆیه‌کی پاییزی، وه‌کوو ره‌نگی گێلاس خزاوه‌ته چاوه‌کانمه‌وه، په‌نجه‌کانم بۆنی پرچه‌کانی هه‌لگرتووه...

به هیوای ئێواره‌‌یه‌کی دیکه‌و وتنی هه‌موو وشه نه‌وتراوه‌کان، نوقمی بیرکردنه‌وه ده‌بم...

Friday, October 27, 2006

وای، وای

!وای له‌م رۆژگاره
پائیزه‌‌و من به‌ نێوگه‌ڵکان‌دا دێم‌و ده‌ڕۆم. شه‌وانه به ته‌نیایی ده‌ستی خۆم ده‌گرمـ‌م‌و له نێو سه‌مای گه‌ڵاکان‌دا دێم‌و ده‌چم.
ئه‌م رۆژانه هه‌واڵه‌کان هێنده خه‌فه‌ت هێنه‌رن که هیج شتێک شادم ناکات، هه‌موو دیارده‌کان بوونی گومان‌و دوو دڵیان گرتووه، ئی‌مه‌یله‌کانم که چاو لێده‌که‌م گه‌لێک جاران واقم وڕ ده‌مێنێت.
له خۆم پرسیار ده‌که‌م ئێمه چه‌ند ده‌توانیین بێ ره‌حم بین، چه‌نده ده‌توانین، گوێ به‌وانه‌ی دیکه نه‌ده‌ین، چه‌نده به پێچه‌وانه‌ی خۆمان رێگا برۆین.
چه‌نده...؟
من کاتی ئه‌وه‌م نیه وه‌کوو پێویست بێم‌و بتبینم، بێم‌و بۆنت پێوه‌که‌م، بێم‌و باسی ئه‌م دڵه زامداره‌ت بۆ بکه‌م.
ئای که بیرت ده‌که‌م، ئای که تینووم، چه‌نده حه‌ز ده‌که‌م هه‌ر ئێستا بکه‌ومه رێ‌و بێمه به‌ر په‌نجه‌ره‌ی ژووره‌که‌ت...

من ئاوا بۆنی پائیز ناگرم نا...

Saturday, October 21, 2006

ڕوونکردنه‌وه!

ڕوونکردنه‌وه!
هاوڕێیانی هێژا!
دۆستانی خۆشه‌ویست!
له چه‌ند حه‌وتووی ڕابردوودا، کۆمه‌ڵێک ناوه‌ندی ڕاگه‌یاندن، وێرای دۆستانی خۆشه‌ویستم، ئاگاداریان کردوومه‌وه که که‌س یان که‌سانێک به که‌ڵک وه‌رگر‌تن له ناونیشانی ئی‌مه‌یلی " rahemrashdeswaden@yahoo.se "، بۆ جارێکی دیکه‌ش کۆمه‌ڵیک قسه‌و بابه‌تی نه‌شیاویان بڵاوو کردۆته‌وه‌...
له رێگای ئه‌م ڕوونکردنه‌وه‌‌وه، هه‌موو ئێوه‌ی خۆشه‌ویست ئاگادار ده‌که‌مه‌وه، ئی‌مه‌یلی ناوبراو هیچ په‌یوه‌ندی به منه‌وه نیه.
له گه‌ل رێزم‌دا
ره‌حیم ره‌شیدی
21 10 2006

Thursday, October 19, 2006

به‌ مه‌به‌ستی رێز گرتن له بیروڕای گشتیی!

ره‌حیم ره‌شیدی
17 09 2006
"وڵام به نامه‌ی 19ى ره‌زبه‌رى 1385ى هه‌تاوى..."
رێکه‌وتی 19ی ره‌زبه‌ری ساڵی 1385ی هه‌تاوی، به‌رانبه‌ر به 11ی ئوکتۆبری 2006ی زایینی، نوسراوه‌یه‌ک له ژێر سه‌ردێری " بۆ ئاگاداریى ئه‌ندامانى حیزبى دێموکرات و بیروڕاى گشتیى خه‌ڵکى کوردستان"، به ئه‌ده‌بیاتێکی زۆر نادۆستانه، کۆمه‌لێک زانیاری ناڕاستی بڵاوو کردۆته‌وه.
لێره‌دا، وه‌کوو که‌سێکی به‌رپرس‌و به‌رپرسیار، به مه‌به‌ستی ڕوونکردنه‌وه‌ی راستی‌یه‌کان، به به‌لگه‌وه سه‌باره‌ت به کێشه‌کانی لاوان، راستی‌یه‌کانی په‌یوه‌ندی‌دار ڕوون ده‌که‌مه‌وه. به‌ش به حالی خۆم شعوری ئه‌ندامانی حیزبی‌، لاوان‌و وشیاری بیروڕای گشتیی ئه‌ونده به به‌رزوو تێگه‌یشتوو ده‌زانم، که لێکدانه‌وه‌و هه‌ڵسه‌نگاندن بۆ خۆیان به‌جێ بێڵم. هاوکات هه‌ر که‌س‌و لایه‌نێکی په‌یوه‌ندی‌داریش بخوازێت، ئاماده‌م ته‌واوی به‌ڵگه‌کانی له ئیختیار بنێم.
له بڕگه‌یه‌کی ئه‌م نامه‌دا هاتووه: "... له‌ رۆژانى 20 تا 22 گه‌لاویژى 1384ى هه‌تاوى ( 11 تا 13 ئووتى 2005 زایینى) دا سێیه‌مین کونگره‌ى یه‌کیه‌تیى لاوانى دێموکراتى کوردستانى ئێران به‌ به‌شداریى نوینه‌رانى هه‌موو کومیته‌کانى لاوان له‌ کوردستان و وڵاتانی ئۆرووپایى پێک هات . کارو بارى ئه‌م کۆنگره‌یه‌ به‌ شێوه‌ى دێموکراتێک به‌ڕێوه‌ چووو هیچ که‌س گومانێکى نه‌خسته‌ سه‌ر مه‌شرووع بوونى. له‌ گه‌ڵ ئه‌وه‌ى زۆربه‌ى ئه‌ندامانى کونگره‌ لایه‌نگرى ئه‌و لایه‌نه‌ بوون که‌ زۆرایه‌تیى کۆمیته‌ى ناوه‌ندى به‌ نامه‌حره‌میان ده‌زانێ. رێبه‌رایه‌تییه‌کیان هه‌ڵبژارد که‌ نوینه‌رانى هه‌ر دوو قۆڵى به‌ شێوه‌یه‌کى عادڵانه‌ تێدا به‌شدار بوون. که‌چى هه‌ر به‌" تاوان" ى ئه‌وه‌ى زۆرایه‌تیى ئه‌و رێبه‌رىیه‌ به‌ دڵى زۆرایه‌تیى کۆمیته‌ى ناوه‌ندیى حیزب نه‌بوو لێیان که‌وتنه‌ کار شکێنى و بۆ وێنه‌ له‌ رۆژى 2005.10.14 دا بێ ئاگادارىو موافه‌قه‌تى به‌ڕێوه‌به‌ریى گشتیى یه‌کیه‌تیى لاوان کۆبوونه‌وه‌یه‌کیان له‌ دانمارک به‌ به‌شداریى چه‌ند که‌سى ده‌ست بژێر (نه‌ک نوێنه‌ر) به‌ ناوى کونفرانسى یه‌کیه‌تیى لاوان له‌ ئورووپا پێک هێناو چه‌ند که‌سێکیان به‌ ناوى کۆمیته‌ى ئورووپاى یه‌کیه‌تیى لاوان ده‌سنیشان کردن.... ".
به‌ر له هه‌‌موو شتێک جێگای داخه که ئه‌م دۆستانه ئاوا به ناڕه‌وا راستی‌یه‌کان به‌راوه‌ژوو ده‌که‌نه‌وه. دووهه‌مین کۆنفڕانسی گشتیی لاوان له ده‌ره‌وه که له دانمارک پێک هات، ئاکامی هه‌وڵ‌و ته‌قه‌لای کۆمیته‌کانی لاوان له ده‌ره‌وه‌و، رازی بوونی بێئه‌ملاولای رێبه‌ری لاوان له کوردستان بوو. له‌م په‌یوه‌ندی‌یه‌دا ئاماژه به‌م راستی‌‌یانه گرینگن.
پێش گرتنی کۆنگره، سکرتێری پێشووی لاوان رێکه‌وتی 27 06 2005 به‌ نامه‌ هاوڕێیانی ده‌ره‌وه‌، که هه‌ڵبژێردراوی کۆنگره‌ 2ی لاوان‌و یه‌که‌مین کۆنفرانسی گشتیی ده‌ره‌وه‌ بوون، ئاگادار کردبوو که گرتنی کۆنفڕانسی ئورووپا بخرێته دوای کۆنگره. هه‌ر چه‌نده ئه‌م داوای سکرتێری پێشووی لاوان به‌رێز کاک سۆران عه‌لی پوور که ئاکامی بڕیاری کۆبوونه‌وه‌ی به‌رێوه‌به‌ری گشتیی له رێکه‌وتی 26 06 2005دا بوو داوایه‌کی ڕه‌وا نه‌بوو، به‌ڵام رێبه‌ری لاوان له ده‌ره‌وه داواکه‌ی ڕچاو کرد، کۆنفڕانس بۆ پاش کۆنگره، دوا خرا.
به‌ڵام دوای ته‌واو بوونی کۆنگره‌ی سێ، کۆمیته‌ی به‌رێوه‌به‌ری گشتیی هه‌ڵبژێردراوی کۆنگره،‌ له بڕیارێکی چاوه‌ڕواننه‌کراوی نادێموکراتیک‌دا، ده‌یویست به شێوه‌ی ئینتسابی به‌ڕیوه‌به‌ری ده‌ره‌وه‌ی وڵات دیاری بکات. بۆ ئه‌و مه‌به‌سته رێکه‌وتی 22/5/1384ی هه‌تاوی گه‌لاڵه‌یه‌کی په‌سه‌ند کردبوو که له به‌ندی یه‌که‌مدا هاتووه:
"... ناوی کۆمیته‌ی ئورووپا بگوڕدرێت به ده‌سته‌ی نوێنه‌ری گشتیی لاوان له ده‌ره‌وه.
له به‌ندی سێهه‌م‌دا هاتووه:
" دوو که‌سی ده‌ست‌ نیشان کراوی کوردستان که هه‌لبژێردراوی کۆنگره بوون‌و به پێی دابه‌ش کردنی کاری به‌رێوه‌به‌ری به بێ پرسوڕا به کۆمیته‌کانی ده‌ره‌وه، ده‌توانن سێ که‌س له به‌رپرسانی کۆمیته‌کانی لاوان له ده‌ره‌وه وه‌کوو هاوکار هه‌ڵبژێرن‌و...".
ئه‌م هه‌نگاوه‌ی هاورێیانی کوردستان، ره‌خنه‌و گازه‌نده‌ی سه‌رجه‌م کۆمیته‌کانی ده‌ره‌وه‌ی وڵاتی لێکه‌وته‌وه. له ئاکام‌دا رێکه‌وتی 12 09 2005ی زایینی‌دا، کۆمیته‌کانی، نوروێژ، سوئێد، دانمارک، فینله‌ند، سوئیس، یونان، ئالمان نامه‌یه‌کی هاوبه‌شمان ئاڕاسته‌ی رێبه‌ری لاوان له کوردستان‌و لایه‌نه‌ په‌یوه‌ندی‌داره‌کان کرد‌و گه‌ڵاڵه‌ی پێشنیاریمان قبوڵ نه‌کرد. چوونکا کۆمیته‌ی ئورووپا ئاکامی هه‌لبژاردنی کۆنفرانسی یه‌که‌م بوو که له ئۆسلۆ پێک هاتبوو...
پاش ئه‌وه‌ی سه‌رجه‌م کۆمیته‌کانی ده‌ره‌وه ئاماده نه‌بوون بڕیاری بێ لێکدانه‌‌وه‌ی هاورێیانی کوردستان قبوڵ بکه‌ن، ڕیبه‌ری لاوان له کوردستان له‌گه‌ل کۆمیته‌کان‌و به‌رپرسانی په‌یوه‌ندی‌دار که‌وته‌ دیالۆگ‌و بیروڕا گۆرینه‌‌وه، ئاکامی ئه‌م قسه‌وباسانه ئه‌وه بوو که رێبه‌ری لاوان له کوردستان به بڕیاری هه‌ڵه‌ی خۆیدا بچێته‌وه‌‌و واز له مێتۆدی داسه‌پاندن بێنێت.
ئاشکرایه که بڕیاری لاوانی کوردستان بێ هه‌ڵسه‌نگاندن‌و لێکدانه‌وه درا بوو، چوونکا کۆمیته‌کانی لاوان ساڵانه کۆنفرانس ده‌گرن‌، به‌رێوه‌به‌ری نوێ هه‌ڵده‌بژێرن، ناکرێ به گوێره‌ی میکانیزمی دیاریکراوو، کارو باری لاوان بچێته‌ پێش، له‌به‌ر ئه‌وه‌ی مه‌رج نیه هه‌موو جارێ ئه‌و هاورێیانه‌‌ی پێشوو ده‌نگ بێنه‌وه، پرسیار ئه‌وه بوو ئه‌گه‌ر که‌سێک له کۆنفرانسی ساڵانه‌ی وڵاته‌که‌ی خۆی ده‌نگ نه‌هێنێته‌وه‌، چۆن ده‌کرێت مه‌شروعیه‌تی رێبه‌ری کردنی ئۆرگانی سه‌رووتری هه‌بێت؟ یان خۆ ئه‌گه‌ر ده‌نگی هێنایه‌وه‌، به‌رپرسایه‌تی یه‌که‌می پێنه‌درا چاره چی ده‌بێت؟ خۆ ناکرێت له کۆمیته‌ی وڵات ئه‌و که‌سه ژێر ده‌ستی که‌سێک بێت که له راستی‌دا له ئۆرگانی سه‌ره‌وه‌دا به پێی سه‌لاحیه‌ت‌و به‌رپرسیاری تواناو ئیزنی بڕیاردانی له‌سه‌ر کۆمیته‌ی وڵاته‌که‌ هه‌یه‌...
پاش ڕوونکردنه‌وه‌ی ئه‌م بابه‌تانه‌و زۆر شتی دیکه بۆ لاوانی کوردستان، به نامه‌ی فه‌رمی ئیزنی کۆنفرانسی دووهه‌میان‌دا‌و به نامه‌ی ژوماره 1121 رێکه‌وتی 12 10 2005ی زایینی، به مۆری کۆمیته‌ی به‌رێوه‌به‌ری گشتیی یه‌کیه‌تی لاوان‌و واژووی به‌رپرسی یه‌که‌می لاوان، کۆنفرانسی ئورووپا به ڕێنمایی به‌رپرسانی ده‌ره‌وه له دانمارک پێک هات...
له‌م کۆنفرانسه‌دا، کۆمیته‌کانی سوئێد، نوروێژ، دانمارک، فینله‌ند، ئاڵمان به‌شداریان کرد. کۆمیته‌کانی یونان‌، سوئیس به هۆی تایبه‌تی نه‌یانتوانی به‌شداری بکه‌ن، به‌ڵام په‌یامی خۆیان بۆ کۆنفرانس نارد، پاشانیش ئه‌نجامه دێمۆکراتی‌که‌کانی کۆنفڕانسیان قبوڵ کرد.
له دووهه‌مین کۆنفراسنی گشتیی لاوان له ده‌ره‌وه که له دانمارک پێک هات، هاورێی به‌رێز سادق زه‌رزا وه‌کوو نوێنه‌ری حیزبی دێمۆکراتی کوردستانی ئێران به‌شداری کۆنفرانس بوو، ناوبراو به وردی چاوه‌دێری هه‌موو باسه‌کانی کۆنفرانس بوو... هتد، هاوکات کۆمیته‌‌ی حیزبی له دانمارک زه‌حمه‌تی کاروباری ته‌داروکاتی ئه‌م کۆنفرانسه‌ی کێشابوو، به شێوه‌ی ڕاسته‌وخۆش تاکوو کۆتایی کۆنفرانس به‌شداری سه‌رجه‌م قسه‌و باسه‌کان بوون. بۆ وێنه‌ کاک ڕه‌شید قازی له هه‌موو باسه‌کان‌دا به‌شدار بوو...
کۆمیته‌ی حیزبی له سوئێد، وێرای یه‌کیه‌تی کوردان نوێنه‌ریان وه‌کوو میوان له کۆنفڕانس ئاماده بوو. کۆمیته‌‌ی یه‌کیه‌تی ژنان له سوئێد، له‌گه‌ل کۆمیته‌کانی حیزبی له ئاڵمان، فینله‌ند‌و نوروێژ، هوله‌ند په‌یامی پیرۆزباییان بۆ کۆنفرانس ناردبوو. سه‌رجه‌م ئه‌م په‌یامانه خوێند‌رانه‌وه، فیلمی ئه‌م کۆنفرانسه وێرای به‌ڵگه‌کانی دیکه له‌به‌ر ده‌ست دایه.
ئیدی هاوڕێیانی به‌رێوه‌به‌ری گشتیی لاوان له کوردستان چۆن ئاگایان له‌ گیرانی کۆنفڕانس نیه‌، به‌لام نامه‌ی مۆرداریان ناردوه‌و پیرۆزبایی گرتنی کۆنفرانس ده‌که‌ن، ده‌بێت له‌و هاورێیانه پرسیار بکرێت. پرسیار ئه‌وه‌یه نووسه‌ر یان نووسه‌رانی، نووسینی:"بۆ ئاگاداریى ئه‌ندامانى حیزبى دێموکرات و بیروڕاى گشتیى خه‌ڵکى کوردستان" بۆ کام مه‌به‌ست ئاوا راستی‌یه‌کان به‌راوه‌ژوو نیشان ده‌ده‌ن، به پێی کام زانیاری‌و به‌ڵگه‌ ئاوا قه‌ڵه‌م ده‌ئاژوون؟!
له بڕگه‌یه‌کی دیکه‌ی ئه‌م نووسراوه‌دا هاتگه‌: " ... پاش ئه‌و به‌ ناو کۆنفراسه‌ کۆمیته‌ى به‌رێوه‌به‌ریى گشتیى یه‌کیه‌تیى لاوان له‌ ڕاگه‌یه‌ندراوێکدا ئه‌و کونفراسه‌ى به‌ نامه‌شرووع زانى و به‌ڵێنى دا که‌ له‌ ده‌رفه‌تى گونجاو دا کۆنفرانسێکى مه‌شرووع به‌ پاراستنى پره‌نسیپه‌کان و له‌ به‌رچاوگرتنى بۆچوون و روانگه‌ جۆراوجۆره‌کان پێک بێنێ...".
ئیدی لێره‌دا ده‌ربڕینی ناراستی‌یه‌کان ده‌گاته ئه‌وپه‌‌ڕی خۆی. بۆ ئاگاداری ئه‌و به‌رێزانه، ڕاگه‌یاندنی ناومه‌شروع بوونی کۆنفڕانسی دووهه‌م، رێکه‌وتی 02 11 2005 بڵاوو کرایه‌وه، له حاڵێکدا کۆنفرانس 14 10 2005 پێک هاتبوو. پاشان ئێمه که‌وتینه قسه‌وباس، کۆمیته‌کانی لاوان له‌ ده‌ره‌وه بۆ جارێکی دیکه به تێکرای ده‌نگ، یه‌کگرتووانه دژ به بێ پڕنسیپی‌و سه‌ره‌رۆیی به‌‌شێک له رێبه‌ری لاوان وه‌ستانه‌وه‌، ڕاشکاوانه ڕایانگه‌یاند که مل بۆ بڕیاری زۆره‌ ملێی یه‌کلایه‌نه‌ی به‌رپرسی گشتیی لاوان‌ ناده‌ن. لاوانی یونان رێکه‌وتی 28 10 2005، نوروێژ 30 10 2005، دانمارک 09 11 2005، سوئیس 01 11 2005، ئاڵمان‌و سوئێد 13 11 2005، به نامه‌ی فه‌رمی له ئاست ڕاگه‌یاندراوی 02 11 2005ی به‌شێک له لاوانی کوردستان هه‌ڵوێستیان گرت. ئه‌م هه‌ڵوێسته‌ یه‌کگرتوانه‌یه که ئێستاش درێژه‌ی هه‌یه‌، بووه هۆی ئه‌وه‌ی که به‌رپرسی یه‌که‌می لاوان مل بۆ خواستی دێمۆکراتیکی کۆمیته‌کانی ده‌ره‌وه بدات، له ئاکام‌دا به هێندێک ئاڵوگۆر له سیسته‌می به‌ڕێوه‌به‌ری هه‌ڵبژێردراوی دووهه‌مین کۆنفرانسی گشتیی لاوان له ده‌ره‌وه، به گوێره‌ی بڕیاری نامه‌ی 09 12 2005، کێشه‌کان کۆتایان هات. ئێمه به‌ مه‌به‌ستی رێزدانان بۆ بڕیاری ئۆرگانی سه‌ره‌وه‌تری خۆمان، رێکه‌وتی 15 12 2005، 14 12 2005، به دوونامه لاوانی کوردستانمان ئاگادار کردوه‌ که سه‌ره‌رای ئه‌وه‌ی میکانیزمی 09 12 2005 ئه‌وان به ناعادیلانه ده‌زانیین، به‌ڵام بۆ کۆتایی هێنان به کێشه‌کان ئاماده‌یین قبوڵی بکه‌ین‌و به کرده‌وه هه‌نگاوی بۆ هه‌ڵگرین. له راستی‌دا به کردوه‌ هه‌مان کارمان کرد، سه‌رجه‌م ئه‌و بابه‌ت‌، وتووێژو ڕاگه‌یاندراوانه‌ی له‌سه‌ر ماڵپه‌ره‌کانی لاوان له ده‌ره‌وه‌ی وڵات بوون، به جۆرێک له جۆره‌کان دژایه‌تیان هه‌بوو له‌گه‌ل دوایین میکانیزمی به‌رێوه‌به‌ری گشتیی، لابردران...
سه‌باره‌ت به کێشه‌کانی لاوان له سوئێد، خۆزگه دۆستان ده‌یان زانی که سالێک به‌ر له ئێستا چه‌ند که‌س له‌مانه‌ی ئێستا له رێبازی لاوان لایان داوه، به‌ مه‌به‌ستی ئاسته‌نگ ساز کردن بۆ لاوان، چۆن نابه‌رپرسانه لای ده‌وڵه‌ت شکایه‌تیان له رێکخراوه‌که کردو ناوو ناتۆره‌ی سه‌یرو سه‌مه‌ره‌یان لێنا، به‌لام به خۆشی‌یه‌وه هیچیان بۆ نه‌چووه سه‌ر...
له په‌یوه‌ندی له‌گه‌ل لابردنی لینکی مالپه‌ری ناوه‌ندی لاوان له پێڕستی کوردستان مێدیا، هه‌ر ئه‌ونده ده‌ڵێم، ئایا ناکرێت ئه‌مه وه‌کوو هه‌ڵه‌یه‌کی تیکنیکی چاوی لێبکرێت، خۆ مالپه‌ری تازه‌ی لاوانی سوئێد، له‌سه‌ر نه‌نووسرابوو مالپه‌ری ناوه‌ندی؟ ئایا ئه‌و دۆستانه له ئاست داگیر کردنی ماڵپه‌ری لاوان له سوئێد، به‌و شێوه نادوروست‌و نابه‌رپرسانه دلخۆشن که ئاوا ئه‌و سه‌ره‌رۆو بێپڕنسیپیانه به لایه‌نگری خۆیان له قه‌له‌م ده‌ده‌ن.؟! هیوام وایه که دۆستان ڕاگه‌یاندراوو ڕوونکردنه‌وه‌کانی په‌یوه‌ندی‌دار به حه‌وته‌مین کۆنفرانسی گشتیی لاوان له سوئێد به وردی بخوێنه‌وه تاکوو به ئاشکرا هه‌موو لایه‌نه‌ جۆربه‌جۆره‌کانیان پتر بۆ ڕوون بێته‌وه. سه‌باره‌ت به‌وه‌ی که 35 که‌س له کۆنفرانس هاتوونه‌ته درێ، به‌باشی سه‌لمێنه‌ری ئه‌و راستی‌ییه‌، که کۆنفڕانس جیناحی نه‌بووه‌و‌ نیه. بۆ زانیاری دۆستان، پاش ڕوونبوونه‌وه‌ی پتری راستی‌یه‌کان له کۆی ئه‌و 35 که‌سه، ته‌نیا 14 که‌س ماونه‌ته‌وه که پشتیوانی له کۆنفڕانس نه‌که‌ن. پرسیار ئه‌وه‌یه‌ بڵێی ده‌وڵه‌تی سوئێد، سه‌ر به قوڵی کۆنفرانسی حه‌وته‌م بێت که ئاوا ڕاشکاوانه هه‌ڵسوکه‌وتیان له‌گه‌ل ده‌کات؟! پرسیارێکی دیکه ئه‌وه‌یه‌ بۆ لاوانی کوردستان په‌یامیان بۆ ئه‌م کۆنفرانسه نه‌نارد؟!
له شوێنێکی دیکه‌ی ئه‌م نووسراوه خه‌مهێنه‌ره نابه‌رپرسانه‌دا هاتووه:
" ...سه‌ره‌نجام دواى هه‌وڵ و ته‌قه‌لایه‌کى زۆرو وه‌رگرتنى موافه‌قه‌تى به‌ڕێوه‌به‌ریى گشتیى یه‌کیه‌تیى لاوان له‌ کوردستان، رۆژى 2006.09.30 کۆنفرانسێکى یه‌کیه‌تیى لاوان له‌ وڵاتى نۆروێژ پێک هات که‌ به‌ شێوه‌ى ره‌سمى بانگه‌وازى بۆ کرابووو هه‌موو لایه‌نه‌کان وه‌ک یه‌ک (بۆ وێنه‌ هه‌ر دوو کومیته‌ى سوئێد) بانگهێشتن کرابوون...".
خراپ نیه‌ که دۆستان بزانن، بانگه‌وازه‌که رێکه‌وتی 26 09 2006 بڵاووکرایه‌وه، ئیمه به‌ پێی ئه‌وه‌ی که ئاگامان له هیچ نه‌بوو، رێکه‌وتی 27 09 2006 هه‌ڵوێستی خۆمان ڕوون کرده‌وه‌و ئه‌و کۆبوونه‌وه‌مان به کۆبوونه‌وه‌یه‌کی ئاژاوه‌گێرانه‌وه له قه‌ڵه‌م‌دا. هه‌روه‌ها رێکه‌وتی 28 09 2006، هیئه‌تی ئیجرایی یه‌کیه‌تی لاوان له کوردستان به نامه‌ی مۆردار ئێمه‌ی ئاگادار کردوه‌ که نابێت ئه‌و کۆنفرانسه بگیرێت.
ئێستا، سه‌ره‌ڕای هه‌موو ئه‌مانه بۆ ده‌بێت کۆنفرانسی 14 10 2005 نامه‌شروع بێت، به‌ڵام کۆنفرانسی 30 09 2006 مه‌شروع؟ بۆ ئاگاداری دۆستان زۆربه‌ی پێک هێنه‌ران‌و به‌قه‌وڵ هه‌ڵبژێردراوانی ئه‌و کۆبوونه‌وه ته‌مه‌نیان له سه‌روو 30 ساڵه‌وه‌یه‌، که ئه‌م مه‌سه‌له ڕاست‌وڕه‌وان پێشێل کردنی به‌رنامه‌و پێڕه‌وی یه‌کیه‌تی لاوانه.!
له به‌شی کۆتایی ئه‌و نووسراوه‌دا هاتووه:
"... ئێمه‌ به‌ راشکاوى راده‌گه‌یه‌نین که‌ ته‌واوى ئه‌و بڕیارانه‌ى له‌و پێوه‌ندىیه‌دا دراون، جگه‌ له‌وه‌ش که‌ له‌ ده‌فته‌رى سیاسى دا قسه‌یان لێ نه‌کراوه‌ ، به‌ پێى هه‌موو پره‌نسیپه‌ حیزبییه‌کان بڕیارى نامه‌شرووع و نابه‌جێن و هیچ کام له‌و هاوڕێیانه‌ به‌ ده‌رکراوله‌حیزب و سزادراو له‌ حیزب یان له‌ یه‌کیه‌تیى لاواندا نازانین و هیوادارین له‌ سه‌ر کار و به‌رپرسیایه‌تییه‌کانیان به‌رده‌وام بن . داوا له‌ ئه‌ندامانى حیزب و ئه‌ندامانى یه‌کیه‌تیى لاوانیش ده‌که‌ین که‌ بێ له‌ به‌رچاوگرتنى ئه‌وه‌ى سه‌ر به‌ کام لایه‌ن و جه‌ناحن ئه‌و جۆره‌ پیشێلکردنه‌ى پڕه‌نسیپه‌ حیزبى و ته‌شکیلاتییه‌کان ره‌ت بکه‌نه‌وه‌ و ئه‌و هاوڕێ سزادراوانه‌ هه‌ر وه‌ک پێشوو به‌ هاوڕیى حیزبى و ته‌شکیلاتیى خۆیان دابنێن و هاوکاریى خۆیان له‌ گه‌ڵ وان درێژه‌ پێ بده‌ن...".
په‌یامی ئه‌م نووسراوه ئاشکراوو بێ په‌رده ده‌ست خستنه‌ نێو کاروباری لاوانه‌. هاوکات، به ڕوونی بانگه‌واز ده‌کات، هه‌تا بۆتان ده‌کرێت بڕیاره‌کان بشکێنن، وڵامی به‌رپرسان مه‌ده‌نه‌وه، سه‌لاحیه‌تی ئۆرگانه به‌رپرس‌و په‌یوه‌ندی‌داره‌کان ببه‌نه ژێر پرسیار، کارشکێنی بکه‌ن، رێکخراوه‌کان دوو له‌ت بکه‌ن‌و له ئاست کاروباری رێکخراوه‌یی‌دا ئاسته‌نگ دروست بکه‌ن... به‌راستی یه‌کیه‌تی‌و ته‌بایی ئاوا پێک دێت؟!
له‌ په‌یوه‌ندی له‌گه‌ل ئه‌م کێشه‌دا قسه‌ی زۆرترم هه‌یه، بۆ کۆروو کۆبوونه‌وه نێوخۆیه‌کانیان هه‌‌ڵده‌گرم.
تێبینی:
1. پێم خۆشه دۆستان له‌وه دڵنیا بکه‌مه‌وه که کاروباری حیزبی‌و ڕاگه‌یاندن له ده‌ره‌وه به سه‌رمایه‌‌و ده‌ست مایه‌ی لاوان به‌رێوه‌ ناچێت، تاکوو به دروست کردنی ئاڵۆزی‌و کێشه‌و له‌ت کردنی بتوانن په‌کی ئه‌م کارو چالاکیانه بخه‌ن.

Friday, September 8, 2006

ڕوونکردنه‌وه‌یه‌ک

به ئاگاداری هه‌موو لایه‌ک ده‌گه‌یه‌نم، له چه‌ند رۆژی رابردوودا مالپه‌ڕی ڕاستی‌یه‌کان بابه‌تێکی به ناوی من‌، به بێ ئاگاداری من بڵاوو کردۆته‌وه، به‌ بێ ئه‌وه‌ی من بابه‌تێکی وه‌هام بۆ ناردبێتن.!
پاش ئاگادار بوونم، ئی‌مه‌یلم بۆ ناردن‌و داوام لێکردن ئه‌و بابه‌ته لابه‌رن...
به‌لام به‌داخه‌وه، ئه‌وان به‌جێگای جێبه‌جێ کردنی داواکه‌ی من، به ناوو وێنه‌ی منه‌وه بابه‌ته‌ێکیان له ژێر ناوی " ئاگاداری له‌ لایه‌ن ره‌حیم ره‌شیدی
ره‌حیم ره‌شیدی
2006-09-06
ده‌گه‌ڵ رێزم .
به‌ ئاگاداری گشت لایه‌ک راده‌گه‌یه‌نم که‌ ئه‌و نووسراوه‌یه‌ی به‌نێوی من له‌و ماڵپه‌ڕه‌دا بڵاو بۆته‌وه‌ ، هیچ ره‌بتێکی به‌ من نیه‌ و ئه‌من به‌ ته‌واوی ره‌دی ده‌که‌مه‌وه‌ و له‌ لایه‌ن منه‌وه‌ هیچ شتێکی ئاوا بۆ یه‌کێتی لاوانی سوئێد نه‌ناردراوه‌ ، هه‌ر بۆیه‌ گشت لایه‌ک دڵنیا ده‌که‌م که‌ ئه‌و نووسراوه‌یه‌ که‌سێکی دیکه‌ به‌ نێوی من نووسیوێتی و بڵاوی کردۆته‌وه‌ . دیسانیش به‌ توندی ئه‌و نووسراوه‌یه‌ ره‌د ده‌که‌مه‌وه‌ .
ده‌گه‌ڵ رێزم ره‌حیم ره‌شیدی".

بڵاوکرده‌وه.
له رێگای ئه‌م ڕوونکرنه‌وه‌یه به هه‌موو لایه‌ک راده‌گه‌یه‌نم که نه نووسراوه‌که‌م بۆ ماڵپه‌ری راستی‌‌یه‌کان ناردوه‌، نه ڕوونکردنه‌وه‌م‌ داوه. به‌ڵکوو داوای لابردنی هه‌ر دووکیانم کردوه که په‌یوه‌ندی به خۆیانه‌وه هه‌یه‌‌و من شتی ئاوام بۆ نه‌ناردوون.
کورد گوته‌نی: "خۆیان ده‌یبڕن‌و ده‌یدروون" ، ره‌نگه ئه‌و کاره‌ی ماڵپه‌ری راستی‌یه‌کان، وه‌کوو خۆیان ئیدعا ده‌که‌ن له‌به‌ر "به‌رژه‌وه‌ندی گه‌ل‌و نیشتمان" بێت.!
به سوپاسه‌وه
ره‌حیم ره‌شیدی
08 09 2006
وێنه‌ بۆ:
ماڵپه‌ڕی راستی‌یه‌کان‌و مێدیاکانی دیکه

Saturday, September 2, 2006

نه هێزی مانه‌وه‌م ماوه‌، نه دڵی رۆیشتن. هه‌ست ده‌که‌م له‌گه‌ل خۆم که‌وتوومه‌ته‌ دژبه‌ری قوڵ‌و ئه‌م دابڕانه بێ مانایه وجودم ده‌خواته‌وه.
له نێو ئه‌م هه‌موو کێشمه‌کێشم‌و هه‌راوو هۆریا‌و بێنه‌وبه‌ره‌دا بیر کردنه‌وه‌ی له تۆ، له مێهره‌بانی‌یه‌کانت، فیداکاری‌یه‌کانت...هتد، ئارامیم پێده‌بخشن‌و به وجودی دوارۆژێکی ئارام هیوادارم ده‌که‌ن.

عه‌زیزم بوونی تۆ هیوا خولقێنه بۆ من...

Wednesday, August 2, 2006

دووری، دوور...

بیر له بوونی ماڵێکی بچوک ده‌که‌مه‌وه، هینی ئێمه بێت. ببووره هینی خۆم بێت، ده‌نا تاکوو ئێستا هیچ له گۆڕێدا نییه، بڕواش ناکه‌م، به‌م زوانه گۆڕانێکی ئه‌وتۆ بێته‌ کایه‌وه.

خانویه‌کی بچووک، حه‌سارێکی بچووک، باغچه‌یه‌کی پڕ له گول، گول بۆ بۆن کردن، بۆ دیاری، بۆ پرچه‌کانی تۆ...

ماڵێک بۆ ڕوانیین، بۆ بیر کردنه‌وه، بۆ حه‌سانه‌وه‌ی پاش پیاسه‌ی ئێواران...

Sunday, July 23, 2006

یادی قوربانیانی چه‌کی شیمیایی زه‌رده، به‌رزو به‌رێز بێت

ره‌حیم ره‌شیدی
ئاوایی زه‌رده، له باکووری شاری سه‌رپێلی زه‌هاو، له ناوچه‌ی کرماشان هه‌لکه‌وتووه. ده‌ستپێکی به‌رزایه‌کانی چیای سه‌رکه‌ش‌و به‌ ئاسمان‌ داچووی داڵاهۆ، که ناوچه‌یه‌کی سه‌رسه‌وزو دڵڕفێنه، گوندی زه‌رده‌ی له باوشێ سروشتی سێحراوی خۆیدا جێکردۆته‌وه.

خه‌ڵکی گوندی زه‌رده، وه‌کوو زۆربه‌ی خه‌ڵکی گونده‌کانی دیکه‌ی ناوچه‌که‌، زۆرتر له کشت‌وکاڵی به پیت‌و به‌ره‌که‌تی خۆماڵی، وه‌رزێری، ئاژه‌ڵداری، به‌هره‌مه‌ندن. ئه‌م خه‌ڵکه ماندوویی نه‌ناسه به هێزی بازوو، به تێکۆشان‌و زه‌حمه‌تی به‌رده‌وام نان‌ونه‌وای خۆیان وه‌چه‌نگ ده‌خه‌ن‌و سه‌ربه‌رزانه ژیان‌و رۆژگار تێپه‌ر ده‌که‌ن.

له‌م گونده‌دا باغه‌کانی میوه وه‌کوو، هه‌نجیر، قۆخ، هه‌نار، قه‌یسی، سێوو، گوێز، ره‌زه‌کانی ترێ، به‌رچاوو ده‌که‌ون. ئه‌م به‌رهه‌مانه حاسڵی ره‌نج‌وئاره‌قه‌ی هه‌وڵدانی خه‌ڵکی گوندی زه‌رده‌ن‌. له راستی‌دا ئه‌م سروشته ڕه‌نگینه، ئاکامی تێکۆشانی هه‌ژارانی ناوچه‌که‌یه‌، له هه‌مان حاڵدا حه‌زوخولیای قوڵی ئه‌وان، به ژیان‌وگوزه‌رانی ئینسانی‌و هێمنایه‌تی نیشان ده‌دات.

گۆڕی پیرۆزی " داود که‌وسوار، بابا یادگار، شا ئیبراهیم"، و چه‌ندین که‌سایه‌تی‌و پێشه‌وای دیکه‌ی ئایینی ئه‌هلی حه‌ق، یان، یارسان، له بان‌زه‌رده هه‌ڵکه‌وتوون.

ئه‌مه‌ش هۆکارێکی گرینگه که ده‌وروو ڕۆڵی ناوچه‌که به‌ره‌و ژوور هه‌ڵکشێت‌، له ئامدا مه‌کۆی خڕبوونه‌وه‌ی ئه‌ویندارانی ئه‌م رێبازه ئایینی‌یه‌ بێ، به چه‌شنێک که ساڵانه به‌هه‌زاران که‌س له ناوچه‌و ده‌ڤه‌ره جۆراوجۆره‌کانه‌وه ڕووی تێده‌که‌ن‌و ڕازونیازی ئایینی خۆیان دێنه گوڕێ‌و کوڵی دڵیان داده‌مرکێنن.

له لایه‌کی دیکه‌وه دارستان، لێڕه‌واره‌ چڕه‌کان، تاڤگه پڕ هاژه‌کان، دیمه‌ن‌و سروشتی دڵرفێن، ئه‌م ناوچه‌یان کردۆته‌ تابلۆیه‌کی ڕه‌نگین‌و هۆکاری هاتنی به‌رده‌وامی خه‌ڵکی بێگانه‌و خۆیین بۆ دۆڵی بابا یادگارو بان‌زه‌رده.

ئه‌م تایبه‌تمه‌ندی‌یانه وای کردووه که زه‌رده به به‌رده‌وامی باوشی بۆ ئاپۆڕای گه‌شتیاران‌و سه‌یاحه‌تکاران بکاته‌وه. به چه‌شنێک که ساڵانه به ده‌یا‌ن‌و بگره سه‌دان گه‌شتیاری خۆیی‌و بێگانه بۆ حه‌سانه‌وه‌و پشوودان‌، به‌سه‌ر بردنی ساتوکاتێکی خۆش ڕووی تێده‌که‌ن‌‌و تێیدا ده‌گیرسێنه‌وه‌و خه‌می دڵ به‌با ده‌ده‌ن.

شیاوی باسه که سه‌رچاوه‌ی ئاوی قه‌سڵان که بۆ په‌یره‌وانی ئایینی یارسان پیرۆزو موقه‌ده‌سه، له بابه یادگاره‌وه سه‌رچاوه ده‌گرێت، به دۆڵ‌وده‌وه‌نه چڕه‌کان‌دا گوزه‌ر ده‌کات‌و له دڵی زه‌رده‌دا ده‌گیرسێته‌وه. ئاوێک که ئاره‌قه‌ی سه‌رته‌وێڵی رێبوارانی ماندوو لاده‌دات‌، دڵی ئه‌وینداران‌و ئۆگرانی ژیان‌و جوانی فێنک ده‌کاته‌وه.

گوندی زه‌رده، له رێکه‌وتی 31ی پووشپه‌ری ساڵی 1367ی هه‌تاوی‌، به‌رانبه‌ر به 22ی ژوئییه‌ی 1988ی زایینی ده‌که‌وێته‌ به‌ر هێرشی چه‌کی شیمیایی‌‌، له ئاکام‌دا 275 که‌س گیانیان له ده‌ست ده‌ده‌ن‌و 1146 که‌سی دیکه‌ش بریندار ده‌بن.

تاکوو ئێستاش، که ماوه‌ی 18 ساڵ به‌سه‌ر ئه‌و ڕووداوه‌ دژی ئینسانی‌یه‌دا تێپه‌ر ده‌بێت، زۆربه‌ی برینداره‌کانی ئه‌م کاره‌ساته به هۆی نه‌بوونی ئیمکاناتی پێویست‌و گوێ نه‌دانی کاربه‌ده‌ستان، به ده‌ست ئازار‌و نه‌خۆشی جۆراوجۆر، که ئاکامی به‌کار هاتنی چه‌کی شیمیای‌یه‌، ده‌ناڵێنن.

ئاکامی ئه‌و لێکۆلینه‌وانه‌ی پاش هاتنه ئارای کاره‌ساته‌که، له‌و ده‌ڤه‌ره‌دا کراوان، ئه‌و ڕاستی‌یه‌ ده‌سه‌لمێنن که نزیک به 40% رێژه‌ی، له‌بارچوون، نه‌شوونما نه‌کردنی پێویستی گژوگیا‌و به‌روبوومی کشت‌وکاڵ، هاوکات چوونه سه‌ری ئاستی نه‌خۆشی ته‌نگه نه‌فه‌سی، مێشک، سه‌ره‌تان...هتد، ئاکامی به‌کارهێنانی چه‌کی شیمیایی‌و بی موبالاتی کاربه‌ده‌ستان‌و ده‌روه‌ست نه‌بوونی ئه‌وان، له ئاست ژیان‌و چاره‌نووسی خه‌ڵکی بێ ده‌ره‌تان‌و هه‌ژاری ئه‌م ناوچه‌یه‌دا به باشی ده‌سه‌لمێنن.

ئه‌گه‌ر 18 ساڵ به‌ر له ئێستا، کاربه‌ده‌ستانی ده‌وڵه‌تی سه‌ره‌رۆی عێراق، له کردارێکی نائینسانی‌دا که دژ به هه‌موو پێوانه‌کانی جاڕنامه‌ی گه‌ردونی مافه‌کانی مرۆڤه، ئه‌م تاوانه‌یان خولقاندو خاڵیکی نامرۆڤانه‌ی دیکه‌یان له کارنامه‌ی ڕه‌شی ده‌سه‌ڵاتی زاڵمانه‌ی خۆیان‌دا تۆمار کرد، خۆ به‌رپرسان‌و به‌رێوه‌به‌رانی کۆماری ئیسلامی ئێران به گوێ نه‌دان به پێداویستی ئه‌م خه‌ڵکه به‌ش مه‌ینه‌ته، بوونه‌ته برا به‌شی خولقێنه‌رانی ئه‌م جنایه‌ته‌ سامناکه‌، له ڕاستی‌دا کارگێڕانی مه‌کته‌بی"عدل عه‌لی" به‌شی هه‌ره‌ زۆری تاوانی ئه‌م کاره‌ساته‌یان به‌ر ده‌که‌وێت.

Tuesday, July 11, 2006

سرودی پاشایه‌تی!

لێگه‌رێن به نیگا دایچۆرێنمه نێو وجودمه‌وه. ده‌رفه‌ت‌و مه‌ودا نییه، په‌نجه‌کانم له پرچه‌کانی بگیرێنم‌، زمان نایگاتێ، ته‌نیا به نیگا ده‌لێسرێته‌وه.
په‌‌نجه له گۆی مه‌مکه‌کانی هه‌ڵده‌که‌وێت‌؛ زمان هه‌واری خۆی له ‌سه‌رتۆپی مه‌مه‌کانی ده‌خات. له‌وانه‌یه"با" ڕایته‌کێنێت، ناهێلێت هه‌ناره‌کان بکه‌ونه نێو ده‌ستمه‌وه...

چاو له باڵای نابێته‌وه، یادی بۆ چرکه‌ ساتێکیش دوور ناکه‌وێته‌وه. که به‌ ناو گوزه‌ره گوڵزاره‌کاندا گوزه‌ر ئه‌که‌‌یت، هه‌موو گوڵه دره‌وشاوه‌کان ره‌نگی ئه‌و ده‌ده‌ن، سه‌ما‌و جوڵه‌‌ی گوڵه‌کان، بۆ زه‌ریای پڕ له جوڵه‌ی خه‌یال ده‌تبه‌ن...

له ته‌نیشتی داده‌نیشی، ده‌ست له پرچه‌کانی وه‌رده‌ده‌ی، هێدی، هێدی، به‌بالایدا داده‌چۆرێی، په‌نجه له‌سه‌ر به‌رزایه‌کان ده‌خشێن، لێوه‌کان ئه‌بنه‌وه دراوسێ‌، ده‌سته‌کان جلوبه‌رگه‌کان داده‌ماڵن، دونیا بچووک، بچووک ئه‌بێته‌وه، هێنده بچووک که زمان له‌مسه‌ر تاکوو ئه‌وسه‌ر ده‌خزێت، زمان پێده‌گرێت‌و به کۆلان‌و هه‌ورازاندا دێت‌و ده‌چێت، هه‌موو کون‌و قوژبنێک ده‌پشکنێت...

ده‌نگێکی ئارام ده‌گاته گوێ‌و، جه‌سته‌ شه‌لاڵی ته‌رایی‌و بوژانه‌وه‌یه.

ده‌بین به ژێر بۆنی گوڵ‌و هه‌ناسه‌وه، ته‌کانه‌کان ئارامی هه‌وارگه‌ی ئێمه تێک ناده‌ن...

ده‌سته‌کانمان بۆنی گرتووه‌، بۆنی گوڵ، بۆنی ژیان...

لێک ڕاده‌مێنین، ده‌چینه پێستی یه‌کتره‌وه، ئه‌بین به یه‌ک. له‌به‌ر تریفه‌ی مانگه‌شه‌ودا، سرودی پاشایه‌تی ده‌خوێنیین...
له‌ مه‌ڵبه‌نده چه‌قبه‌ستووه‌کان‌دا ئه‌وه‌ی ئاسه‌واری نه‌بێت، هیوا دار بوون به دوارۆژێکی رووناکه. ئێره بۆته هه‌واری خنکاندنی سرته‌‌ی مێلۆدی ئێوارانی رۆح‌و خه‌ونه‌ سه‌رکه‌شه‌کان...

رۆژانه که‌س خۆی بۆ بۆن کردنی گوڵه‌کان ناته‌کێنێت. په‌نجه‌کان یه‌ک له‌ دوای یه‌ک سڕ ده‌بن.
که‌س نابیندرێ له ته‌نیشت سووچێکی کش‌وماتی به‌ر په‌نجه‌ره‌وه، نیگاکانی له داچوونی خۆر گرێ بدات.

کوا ده‌بینن که‌س نینۆکه‌کانی خۆی بۆ شه‌وێکی پڕ جوڵه‌و ته‌کان سوور بکات، یان سه‌رمه‌س‌ت‌‌و ئارام، گۆرانی بچرێت و لێوێک بخوسێنێت؟!

باوه‌ڕ بکه‌ن، "گوڵه‌کان" وه‌ها گیرۆده‌ی خوێندنه‌وه‌ی ده‌قه‌ ره‌قه‌کانی خۆبه‌زلزانانی مه‌ڵبه‌دنی ویشکارۆ بوگن، پێیان عاره تیشکی هه‌تاوی ئێوارانی شار له سه‌ر لێوه‌کانیان بخزێت.
من نابینم که سروه‌ی ده‌م به‌یان، سه‌ما به پرچه‌کانی کچانی شایی به‌خۆ‌ی ئێره بکات.
لێره که‌س گوێ به نیگاکان نادات.

زمانی کوڕیکی دووره‌ وڵاتی چاره‌ ره‌ش‌و په‌ره‌وازه‌و گۆشه‌گیر، چش، ته‌نانه‌ت " با" نابینم گۆی مه‌مکه‌کان بماڵێت، کزه "با" نابیندرێت که هه‌ناسه‌کان تێکه‌ڵ بکات‌و نیگا شاراوه‌کان بۆ لای سیما ماندووه‌کان بگوازێته‌وه.

خۆزگه هه‌مووان تێده‌گه‌یشتین که ژیان ده‌گاته کۆتایی‌و هیچ مڵک‌و ماڵیک له بزه‌و زه‌رده‌ خه‌نه‌ی تژی له هیوا به‌نرختر نییه.

من نازانم په‌نجه‌کانت بۆ ترساون، تێناگه‌م بۆ، تۆ تێناگه‌یت که من تینووم، تینووی نیگات، تینووی سه‌فه‌رو ماچ، تینووی دیدارو بۆن پێوه‌کردنت.

نه‌قوڵ هه‌رچه‌ند شیرینه، تاسه‌و حه‌زم دانامرکێنێت، من خۆتم ده‌وێت خۆت.

خۆتم گه‌ره‌که وێرای هه‌ست، به جوڵه‌‌وته‌کانه‌وه، به نیگاو په‌نجه‌ی ره‌نگینه‌وه...

عه‌زیزم، هه‌موو رۆژێک بیرت ده‌که‌م.!