Archive

Tuesday, January 25, 2011

کنفرانس گذار به‌ دمکراسی در ایران

عکس: رحیم رشیدی

کنفرانس روز شنبه دوم بهمن 89، برابر با 22 ژانویه‌ 2011، در دانشگاه جورج واشنگتن، واقع در شهر واشنگتن دی ‌سی، شروع به‌ کار کرد و روز دوشنبه‌ در کنگره‌ آمریکا به‌ کار خود پایان داد.
در این کنفرانس که‌ تعدادی از کارشناسان بین‌المللی مسائل سیاسی، اجتماعی و همچنین استراتژی امنیتی شرکت داشتند، با کمک انستیتوی سیاست‌های جهانی و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی تشکیل شده بود. گفته‌ می‌شود این کنفدراسیون، یک جنبش مستقل است که دارای دفاتری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، بلژیک، هلند، ایتالیا، عراق، ترکیه، مالزی و ایران است.
برگزار کنندگان "کنفرانس گذار به‌ دمکراسی در در ایران"، می‌گویند که‌ دیدی واقع گرایانه به انجام تغییرات در ایران و همچنین هموار کردن راه برای تاسیس یک دولت سکولار دارند. علاوه بر آن، به تعدد حزبی و وجود یک حکومت دموکراتیک معتقدند.
در نخستین روز کنفرانس و در بین پانلیست‌ها و شرکت کنندگان، روزنامه‌نگاران، زندانیان سیاسی سابق، صاحبان رسانه‌های خارج از کشور و کارشناسان آمریکائی، ایرانی و اروپائی حضور داشتند.

عکس: دکتر علیرضا نوریزاده‌، محمد شمس و امیر شجره


‌نخستین سخنران این کنفرانس، جان لنزوفسکی ١ مؤسس و مدیر انستیتوی سیاست‌های جهانی بود که از تشکیل "کنفرانس گذار به‌ دموکراسی در ایران" و گفتگو در باره چنین مسئله‌ای مهم اظهار خوشحالی نمود. وی گفت که خود در گذشته چند بار به ایران سفر کرده است.
او که تحصیلاتش در زمینه مطالعات بین‌المللی پیشرفته و پژوهش‌ها و تالیفاتش در چهارچوب اتحاد جماهیر شوروی پیشین است؛ به غنای فرهنگی و مشارکت با ارزش ایران در تمدن جهان اشاره کرد و در باره تغییر سیاسی در ایران گفت: "...من با ایرانیان در این مورد احساس همدردی می‌کنم...".
وی سپس در ادامه‌ سخنانش گفت که‌ پدرش در دوران جنگ جهانی دوم با نازی‌ها جنگیده و پس از پیوستن به میسیون لهستان به ایران رفته است. از سوی دیگر، مادرش نیز که به عنوان یک زندانی سیاسی در اتحاد جماهیر شوروی پیشین بوده و در همان دوران به تهران رفته بوده با پدرش ازدواج می‌کند. آن دو سپس دوران ماه عسل خود را در هتل دربند آن روزگار می‌گذرانند و به همین سبب وی همیشه علاقه ویژه‌ای به ایران در خود حس کرده است.
دکتر جان لنزوفسکی سپس گفت واقعیت اینست که رژیم ایران مشروع نیست. وی در این زمینه‌ چنین گفت: "... وقتی شما از مردم خود بترسید، یک سیستم درونی امنیتی برای کنترل آنها بوجود می آورید، دروغگوئی در رژیم ایران فراوان است. رژیم‌هائی مانند رژیم ایران از هر گونه ایده متفاوتی وحشت دارند. یک جامعه آزاد نیاز به جنبش های دموکراتیک دارد...".

عکس: جمعی از شرکت کنندگان کنفرانس

در دومین روز کنفرانس گذار به‌ دمکراسی در ایران برخی از کارشناسان ایرانی مقیم اروپا نیز شرکت داشتند. ابتدا سرود «ای ایران» نواخته شد و سپس، مسئله سکولاریسم و رسانه‌ها و همچنین نقش تحریم‌های بین‌المللی بر علیه‌ جمهوری اسلامی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
در واقع می‌شود گفت مهمترین روز کنفرانس روز پایانی آن بود‌ که‌ در کنگره‌ آمریکا صورت گرفت و در ان‌ دو سناتور امریکایی از حزب جمهوری خواه‌ طرح "چگونگی گذار به‌ حکومت دمکراتیک در ایران" را ارائه‌ دادند، که‌ از دیدگاه‌ انان، این نقطه‌ پایانی بی موضعی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
شایان ذکر است که‌ همان روز، دو عضو کنگره‌ نیز از حزب دمکرات‌ و جمهوری خواه‌، تاسیس"کمیته‌ کار برای ازادی ایران" را اعلام نمودند.

عکس: رحیم رشیدی در حال تهیه‌ گزارش

No comments: